PENGENALAN
CEO
POTO Travel & Tours Sdn Bhd (POTO) telah menetapkan wawasan yang jelas
iaitu untuk menerajui sektor “Muslim Package” serta memberikan mutu
perkhidmatan LIMA BINTANG kepada pelanggan.
Kemunculan lebih banyak “Muslim Package” ke Amerika Syarikat, Amerika
Selatan, Eropah dan Eropah Timur adalah bukti nyata kepada kesungguhan beliau. Keperluan kepada Tour Leader turut meningkat selari dengan penambahan pakej tersebut.
Namun dalam masa yang sama POTO juga dihujani dengan aduan-aduan ketidakpuasan pelanggan dengan perkhidmatan Tour Leader. Hal demikian adalah satu petanda bahawa Tour Leader POTO belum bersedia untuk memikul tanggungjawab yang lebih mencabar dan perkara ini tidak boleh dibiarkan berterusan.
Namun dalam masa yang sama POTO juga dihujani dengan aduan-aduan ketidakpuasan pelanggan dengan perkhidmatan Tour Leader. Hal demikian adalah satu petanda bahawa Tour Leader POTO belum bersedia untuk memikul tanggungjawab yang lebih mencabar dan perkara ini tidak boleh dibiarkan berterusan.
SHINE
ACADEMY mengambil langkah proaktif dengan menganjurkan KURSUS KHAS TOUR LEADER - SEKTOR EROPAH, EROPAH TIMUR, AMERIKA SYARIKAT
& AMERIKA SELATAN. Kursus ini
diadakan khas untuk Tour Leader yang telah dikenalpasti oleh POTO berpotensi
untuk menggalas cabaran tersebut. Hanya
15 tempat ditawarkan kepada Tour Leader freelance dan 5 tempat untuk
kakitangan POTO.
OBJEKTIF
1. Mengukuhkan
sikap Professional, Dedikasi serta Bertanggungjawab.
2. Meningkatkan
kemahiran mengetuai lawatan:
a) Kaedah
komunikasi yang efektif
b) Kaedah
menyelesaikan masalah dengan positif
c) Kaedah
penyampaian maklumat yang berkesan
3. Sebagai
persediaan mengetuai lawatan ke Eropah, Amerika Syarikat & Amerika Selatan.
4. Berkongsi
pengalaman mengetuai lawatan.
5. Mendedahkan
kepada tugas sebenar Tour Leader melalui lawatan ke Singapura.
6. Meninjau
prospek menjadi Tour Leader bagi tahun 2013 & 2014.
SYARAT PENYERTAAN
HANYA
mereka yang telah dikenalpasti berpotensi oleh POTO Travel sahaja yang layak
menyertai kursus ini.
METODOLOGI
LATIHAN
1.
Penyampaian secara syarahan
2.
Latihan amali melalui simulasi
3.
Melaksanakan tugasan sebenar melalui
lawatan
4.
Problem Based Learning (PBL)
5.
Kajian kes
KANDUNGAN KURSUS
1.
Tanggungjawab & peranan Tour
Leader.
2.
Tour Leader Professional, Dedikasi
& Bertanggungjawab.
3.
Taklimat Insuran.
4.
Teknik mempromosi Produk Optional.
5.
Latihan menggunakan pengangkutan
awam di luar negara.
6.
Latihan mengurus peserta di tempat
lawatan, restoran.
7.
Mengurus ‘expectation’ peserta.
8.
“Team Building”.
9.
Komunikasi Efektif.
10. “Handling
Problem”.
11. Kajian
Kes.
12. Bengkel
Mengetuai Lawatan ke Eropah London.
13. “Problem
Solving”.
14. Solat
Jamak, Masbuk dll.
UJIAN
& PENILAIAN
Peserta akan menjalani DUA ujian iaitu:
Peserta akan menjalani DUA ujian iaitu:
1.
Ujian mengurus lawatan dan peserta
rombongan semasa lawatan ke Singapura.
2.
Ujian mempromosi “Optional Tour”.
Peserta
juga akan dinilai sepanjang kursus berlangsung. Penilaian adalah berdasarkan:
- Ketepatan masa
- Kerjasama antara peserta
- Kesopanan
- Tanggungjawab terhadap tugas
- Disiplin yang tinggi
- Personaliti yang baik
- Komunikasi yang jelas
- Kebolehan menyelesai masalah
SIJIL
Sijil akan diberikan kepada mereka yang lulus sahaja.
KEISTIMEWAAN
Mereka
yang lulus akan ditawarkan mengetuai lawatan ke salah satu destinasi di Amerika
Selatan, Amerika Syarikat, Eropah dan Eropah Timur.
YURAN PENYERTAAN
Yuran
penyertaan ialah sebanyak RM1,500.00 seorang bagi kursus selama EMPAT hari yang
merangkumi:
- Bayaran tenaga pengajar, fasilitator
& konsultan
- Nota & bahan latihan
- Alat bantu mengajar
- Dewan kuliah & kemudahan
- Pengangkutan pergi balik Kuala
Lumpur- Singapura -Kuala Lumpur
- Penginapan untuk 4 hari 3 malam
- Makan & minum sepanjang kursus kecuali semasa
lawatan ke Singapura
TERMA & SYARAT
1.
Setelah
menerima borang permohonan yang lengkap, kami akan mengesahkan penyertaan anda.
2.
Bayaran
perlu dibuat dalam tempoh 7 hari dari tarikh penyertaan disahkan. Resit
pembayaran hendaklah difaks atau diemelkan kepada INZ Vision sebagai bukti.
3.
Bayaran tidak akan dikembalikan sekiranya
pembatalan dibuat dalam tempoh kurang dari 14 hari sebelum kursus bermula. Walau bagaimanapun, pengganti dibenarkan dan
tiada caj tambahan dikenakan.
4.
Pihak
akademi berhak membuat apa-apa pindaan/ perubahan kepada tarikh kursus, tempat
kursus, modul latihan dan fasilitator sekiranya berlaku perkara diluar jangkaan.
No comments:
Post a Comment